10 wellbeing pracovních návyků pro rok 2020

19. 12. 2019 | INSPIRACE

3 minuty čtení

 

Jednoduché pracovní návyky, které zvýší spokojenost klidně o 100 %

Do začátku nové dekády vstupuji o deset let zkušeností moudřejší a o mnoho každodenních úkolů zaměstnanější (v roce 2010 jsem maturovala a těšila jsem se, že od úkolů mě čeká už navždy pokoj). Nejdůležitější zkušenost pro mě je, že podmínky, které si člověk může přizpůsobit, by si přizpůsobit bez výčitek měl. Čím větší pohoda při práci, tím lepší výsledky a větší radost.

1. Každý den uklidit pracovní plochu. Vše začíná a končí na upraveném pracovním prostředí, v nepořádku se hůř soustředí. Setřít prach, odnést hrnky, vyhodit obaly od bonbónů. Extra příjemný tip: zapálit si přírodní aromatickou svíčku vyhrazenou jen na chvíle práce.

2. 1-3-5 to-do list. Pravidlo pro denní plánování: jeden velký úkol, tři střední, pět drobných. Velké plánovat zkraje týdne pro všechny dny, střední a malé každé ráno – ale nechat vždy jeden dva prázdné – na urgence a neočekávanosti.

3. Žádné notifikace. Instagram, Facebook, Linkedin, emailový klient. Tam všude mám vypnuté mobilní notifikace a hodlám to tak nechat i v novém roce. Na odpovědi a vyřizování si totiž vyhrazuji určený čas.

4. Nezvedat telefony. Ne všechny. Jen ty, které zvoní, když se soustředím na jiný projekt. A i ty od neznámých čísel, ty nemám ráda. U cizího čísla totiž nevíte, kdo vám volá a co se bude řešit. Volající je připravený, vy ne. To je nevýhodné. Proto jsem zavedla, že napíšu SMS „Nemohu teď mluvit, ale napište prosím, s čím vám můžu pomoct. Zavolám.“ A hned je to 1:1, a to je v práci fér.

5. Nekontrolovat emaily každých 5 minut. Třeba z dlouhé chvíle v tramvaji nebo frontě. Tím akorát hrozí přečíst si něco stresujícího, co ale není možné na místě vyřešit. Celá přítomnost je pak kontaminována starostmi o něco, s čím v danou chvíli nelze nic dělat. Zbytečná ztráta energie.

6. Vše řešit jen jednou. Mail s úkolem otevírat až ve chvíli, kdy je čas ho zprocesovat. Ušetří to energii vydanou na jeho odkládání, visení nad hlavou, opětovné čtení a opětovné přemýšlení nad řešením.

7. Minimalizovat „transakční náklady“. Co nejmíň rozhodování, co nejvíc stanovených zautomatizovaných procesů. Opakované projekty mít rozepsány do kroků a podle těch se řídit pokaždé znovu. Vše, co lze dělat stejně, jako před tím, dělat stejně, jako před tím.

8. Víc slavit konce projektů. Uvědomila jsem si, že už několik let v kuse neustále končím projekty a ihned začínám nové, aniž bych se odměnila tolik důležitým pocitem zakončení a předělu. To je cesta k vyhoření! Od teď tedy každému ukončenému projektu vyhradím nějaký rituál; masáž, dobrou večeři, pár dní volna, nebo aspoň novou rtěnku.

9. Být pomalejší. Lída Dubinská mi nedávno říkala, že kdosi změřil, že mluva se ve 21. století oproti století předchozímu zrychlila. Já chci tedy zpomalit; pomaleji jíst, pomaleji mluvit, odpovídat s rozmyslem.

10. Vyhrazovat si v diáři čas pro sebe. Stejně, jako si vyhrazuji čas pro ostatní.

  • 39
    Shares