MARKETING

Co je content marketing a jak ho využít ve svůj prospěch

Content marketing je způsob, jak zúročit své znalosti i schopnosti a získat důvěru a přízeň zákazníků.

Co to je?

Content marketing (nebo česky obsahový marketing), je způsob, jak propagovat a budovat značku pomocí tvorby vlastního obsahu. Obsah musí být pro cílovou skupinu relevantní a užitečný nebo zábavný. Cílem content marketingu je zvýšení důvěry vůči značce, povědomí o ní, zaujetí pozornosti cílového publika a samozřejmě zvýšení prodeje.

Content marketing je momentálně velkým trendem, a to z toho důvodu, že sociální sítě umožňují obsah snadno a navíc velmi levně (nebo dokonce i zadarmo) šířit. Není potřeba velká investice do tištěného magazínu a do jeho distribuce, obsah stačí mít online a šířit ho elektronicky.

Jak to funguje?

Pro mě je na začátku celé struktury základní premisa: produkt, který nabízím, musí pomáhat zákazníkům. Užitečný etický produkt, který zlepšuje kvalitu služeb, zjednodušuje život, pomáhá zvyšovat zisky někomu dalšímu, léčí, informuje, cokoliv. Škála je široká, od kadeřnictví přes poradenství až po řemeslné práce.

Jakmile je na začátku kvalitní produkt, lze okolo něj stavět celou síť návodů, rad, tipů, zábavných informací, zkrátka jakéhokoliv obsahu, který usnadní jeho použití, maximalizuje jeho využití a pomůže jeho uživatelům zjednodušovat a zlepšovat život. Opět, představte si cokoliv od dobré aplikace pro smartphone ohledně dopravy v Praze, až po skvělého lektora jógy, který vám pomůže zbavit se bolesti zad.

Tato síť informací souvisejícího s produktem, se distribuuje převážně na sociálních sítích, ale třeba i mailem a ideálně také formou ústní – doporučením kamarádovi nebo kolegovi: „Tohle mi pomohlo, koukni se na to.“

Každé sdílení, každé doporučení, každé puštěné video a přečtený článek, vytváří krůček po krůčku vztah k produktu. Ten vztah může být od praktického pohledu na věc („Skvělý holič, co mě vždy ostříhá tak, jak chci.“) až po vztah emotivní („Miluju tuhle fashion bloggerku, je prostě jiná, než ostatní.“). Vztah zákazníků k produktu a asociace s ním spojené jsou cenným a kvalitním základem pro to, aby k němu (a ke kompetencím toho, kdo ho nabízí) zákazník pociťoval důvěru, aby byl ochotný zaplatit za něj, a aby v obrovské konkurenci podobných produktů vyhledal právě tenhle konkrétní.

Příklad

Mým oblíbeným příkladem je článek Jany Florentýny Zatloukalové o tom, jak vařit zeleninový vývar. Po dlouhém hledání a nacházení samých obecných rad, které mi nic neřekly, jsem narazila na její obsáhlý a navíc zábavně a osobitě napsaný článek. V něm jsem se dozvěděla i to, na jak velké kusy zeleninu pro vývar krájet. Okamžitě jsem se podívala, na jakém webu že to jsem. Okamžitě jsem pocítila vděčnost za to, že je někdo ochotný podělit se o skutečně hodnotnou informaci, díky které se mi vývar konečně povede. Okamžitě jsem si její blog zapamatovala. A od té doby když něco hledám, snažím se odpověď najít u ní.

A je tu ještě jeden zajímavý aspekt věci: já nejsem člověk, který Janě Florentýně Zatloukalové přinese peníze nákupem její kuchařky (která je nepochybně skvělá, ale já prostě kuchařky nekupuji). Čtením jejího blogu ale zvyšuji jeho návštěvnost. Vyhledávače blog pak umisťují výš a zvyšují šanci, že ho uvidí ještě víc lidí. Zvyšuje se u něj cena případné inzerce a také jeho význam pro nakladatele. Ti se nebojí, že by se knihy, které Florentýně vydávají, neprodaly. A navíc o tom mluvím pokaždé, když se s někým bavím o vývaru. Takže šířím povědomí o její práci dál. Za jeden krásně napsaný článek lze tedy oslovit různé typy zákazníků a získat různé typy benefitů.

Typy obsahu

Články, videa, fotografie, infografika, obrázky, rychlé tipy, citáty. Cokoliv, co pobaví nebo pomůže. Cokoliv, s čím se cílová skupina může ztotožnit („Tenhle článek mi mluví z duše.“), cokoliv, co řeší její problém („Jak vyčistit skvrny od kurkumy.“)

Co dělat

Buďte sdílní, konkrétní, opravdu se podělte o své znalosti. Sledujte, jaké typy problémů řeší vaši zákazníci, a nabízejte jim skutečné řešení, které reálně pomůže. Obsah vydávejte pravidelně a dbejte na to, aby jste ho dobře „prodali“ na všech sociálních sítích, kterými oplýváte. A nebojte se být sví.

Co nedělat

Nemá smysl sdílet článek a pak čtvrt roku nic. Jako by žádný nebyl. Obsahu je hodně a bez pravidelné aktivity na vás lidé rychle zapomenou.

Další stop platí podle mě pro pletení si relevantního obsahu s osobním deníčkem. Některé typy článků a videí mi přijdou jako exhibice osobního života a mě osobně to velmi odrazuje. Neříkám, že si to nenajde publikum (princip svůj k svému), mě to ale přijde o ničem (pozor, zde bych rozlišovala mezi typem produktu – nabízí-li někdo fejetony o mateřství, je samozřejmě legitimní psát všechny příspěvky o zkušenostech o mateřství. Je-li ale někdo osobní kouč a do svého obsahu přimíchává koupání svého novorozeněte, to už mi přijde nerelevantní a odradí mě to. Nicméně zde už jsme na poli mých názorů a preferencí).

Za třetí, články, které jsou obecné a řešení jen nakousnou tak, aby si musel zákazník službu objednat. to mi přijde jako samoúčelná reklama bez přidané hodnoty, marketing pro marketing, a na to jsem pes, to také nevidím ráda. Spousta lidí jako by jen používala mnoho odborných výrazů (které většinou ani nejsou třeba), ale na konci zanechávají klienta bezradného.

Rychlé shrnutí
Výhody

Kvalitním obsahem lze budovat důvěru svých zákazníků

Nabízí se skvělé zúročení vlastních zkušeností

Nic nikomu nenabízíte a „necpete“, zákazník si obsah hledá sám, sdílí ho a doporučuje dál

Nižší finanční investice

 

Nevýhody

Obsah musí být kvalitní, jedinečný a skutečně přínosný, jinak nebude fungovat. To vyžaduje hodně energie.

Déle trvá, než uvidíte výsledky (já říkám lidem, že trvá tak půl roku, než jsou vidět první změny)

Nutnost dodržovat určitý režim, tedy dodávat obsah pravidelně

Nutnost propojit obsah a sítě tak, aby pracovalo vše dohromady

Změřit přínos těchto aktivit bývá často problematické

Velká časová investice

 

Závěrem

Takže co teď? Zní to skvěle, ale nese to s sebou hodně práce. Kdo chce kvalitní content marketing, musí počítat s tím, že je to nikdy nekončící aktivita, kterou musí energií dotovat on sám, a to neustále a i přes počáteční problémy. A že její výsledky se projeví nejdříve za půl roku. A že si je ani pořádně nezměří. Na druhou stranu, dobře propracovaný obsah je v dlouhodobém měřítku silnější co do získání a upevnění pozice na trhu a vztahu zákazníků k nabízenému produktu. Opět, jako u všeho, pro někoho se to velmi vyplatí, někdo jiný lépe využije spíše outboundingové strategie. Ale o tom zase někdy příště.

Jestli vám článek pomohl, pošlete ho dál. Třeba pomůže i někomu dalšímu.
  •  
  •  
  •   
  •  
  •  
  •  
  • 4
    Shares