TVORBA BRANDU

Státní plavebí správa

Jak probíhala tvorba vizuální identity pro Státní plavební správu

produkt

státní úřad

úkol

vizuální identita ke 100. výročí existence

trvání

září 2019 až prosinec 2019

V létě 2019 mi napsala Klára Němcová, ředitelka Státní plavební správy, že úřad, který je jí svěřen, slaví v roce 2020 100. výročí existence. K tomuto výročí chtěla paní ředitelka Němcová vytvořit doprovodnou vizuální identitu.

1. krok: seznámení se a pochopení

V září 2019 jsem byla pozvána na schůzku na ředitelství. Na schůzce jsme s paní ředitelkou probraly historii úřadu, veškeré jeho aktivity, jeho dosavadní komunikaci s veřejností, a také „cílovou skupinu“. Ta je v tomto případě tvořena všemi, kdo mají něco společného s vodními cestami; majiteli lodí, správci toků, poříční policí.

2. krok: definice a vymezení

V dalším kroku jsme s paní ředitelkou probraly dosavadní existující materiály. Dostaly se mi tak do ruky krásné historické ročenky, z jedné z nichž jsem při tvorbě výročního vizuálu vycházela. Úkolem bylo využít existující logo, oficiální modrou barvu, a styl udržet velmi jednoduchý.

Definovala jsem klíčová slova  tradice, nostalgie, romantika, uniformy, instituce, minimalismus. Ta byla při následné tvorbě vodítky.

3. krok: hledání a tvoření

Se samotnou tvůrčí prací jsem začala v říjnu 2019.

První jsem hledala další barvy k doplnění modré. Volba pro mě byla snadná, sáhla jsem po podobném odstínu červené, jaký používala jedna z historických ročenek.

Jako druhou věc jsem řešila font. Věděla jsem, že nejexponovanějším místem pro použití identity bude web, a že identita na něm musí na jednu stranu vyniknout, ale zároveň s ním přirozeně splynout (což je u úředního webu zajímavá výzva). Font se nabízel jako ideální moment propojení; když použiji Roboto Condensed, které Státní plavební správa využívá na webu, zajistím identitě „dotek“ běžného provozu. Jelikož v celkovém konceptu identity jde především o hlavní motiv a font není v centru dění, ale pouze doplňuje informace tam, kde je potřeba, použití běžného fontu jsem se nebránila.

Ústředním motivem identity se stala modrá kotva, která v sobě nese číslici 100 vytvořenou geometrickými tvary. Tu doplňuje geometricky minimalistické ztvárnění vln, a dvojitá červená linka. Když se jedná o plavbu, lodě, vodu a námořníky, kotva je snad první asociací. Nejprve mi to vadilo, ale pak jsem tuto přímočarost naopak využila. Cílová skupina je rozmanitá, a já ji chtěla spojit v jednom bodě. Proč nevyužít asociace, která je všem společná? O to víc jsem se pak v provedení motivu snažila o co nejjednodušší pojetí – zredukovat tu samozřejmost na dřeň. 

4. krok: finalizace a ladění

Posledním krokem bylo dát identitě život, připravit ji pro reálné používání. Návrhy jsou krásná věc, ale identita musí fungovat i v powerpointové prezentaci nebo na dárkových předmětech. Jelikož hlavní motiv kotvy s číslicí 100 doprovází ještě dva další geometrické prvky (dvojitá linka a tři geometrické vlny), koncept používání je různě skládat a rozkládat podle potřeb konkrétního materiálu. Identita tedy funguje v tisku i online, na papíře i na trojrozměrných předmětech, přičemž si stále uchovává rozpoznatelnost a sdělení.

Poznámka: v tuto chvíli ještě nemám k dispozici realizace. Až budou hotové, přidám je sem.

 

ukázky

pokud máte vizi, je čas začít ji komunikovat světu

napište mi, a vymyslíme jak.