Ožehavého tématu není třeba se bát. Pokud podnikatel zná hodnotu produktu a zdražení komunikuje korektně, jeho zákazníci ho pochopí.
Ne pro každé odvětví je oznámení pro zvýšení cen relevantní – eshop s elektronikou nejspíš plošně zdražovat nebude. Zato podniku poskytujícímu takovou službu, která je pravidelně odebírána, může oznámení ušetřit nepříjemnosti. Příkladem takové služby je třeba provoz informačního systému s nájemným za určité období.
Každý případ zdražení se komunikuje jinak. Několik základních pravidel ale platí vždy:
1. Dát o zdražení vědět svým zákazníkům včas
To proto, aby se mohli připravit. Zdražit ze dne na den přinese rozčarování, je to nepříjemné překvapení – to lidem, co nám přinášejí peníze, dělat nechceme. Další výhodou včasného oznámení může (u některých typů služeb) být zvýšení jejich prodeje ve snaze zákazníků zásobit se produktem za dosavadní nižší cenu.
Zdražit ze dne na den přinese rozčarování, je to nepříjemné překvapení – to lidem, co nám přinášejí peníze, dělat nechceme.
Dát vědět dopředu je možné například prostřednictvím webu, pokud ale máme stálé zákazníky, je vhodné informovat je cíleně, třeba v newsletteru. To má svůj výhodný vedlejší efekt – newslettery přinášející užitečné informace mají dlouhodobě vyšší open-rate.
2. Nevymlouvat se
Je nedůstojné svalovat vinu za zdražení na třetí stranu, například na stát. Zákazníkům do vašeho účetnictví nic není.
3. Neomlouvat se
Omlouvat se nepůsobí sebevědomým dojmem. Zdražujeme proto, že náš produkt má svou hodnotu a kvalitu, a pokud ji chceme udržet, potřebujeme tomu úměrné prostředky.
4. Příliš nevysvětlovat
Komponenty zdražily. Daně se zvýšily. Otevíráme novou pobočku. Majitel prostor zvedl nájem. Důvodů je spousty. Ty si ale zákazník neobjednal. Nabízíte službu s veškerým servisem v pozitivních hodnotách, nebo chcete zahltit zákazníka informacemi, o které nestojí?
5. Znát svou hodnotu
Trh má v závislosti na lokalitě a oboru určité přirozené cenové vymezení pro každý typ produktu. Není dobré svůj produkt nadceňovat, podceňování je ale horší, protože snižuje hodnotu celého oboru. Dobrý podnikatel zná své pole působnosti a v něm se umí pohybovat. Pokud svou cenu stále hledáte, možná vás inspiruje článek Cenotvorba: 3 kroky k tvorbě ceny beze strachu.
Kdybych to měla shrnout do jedné věty, řekla bych: pokaždé, když tápete, představte si sebe v situaci zákazníka. Marketing je kromě jiného i o jednání s lidmi, při otevřené a slušné komunikaci by mělo k zádrhelům docházet minimálně.
0 Comments