Ožehavého tématu není třeba se bát. Pokud podnikatel zná hodnotu produktu a zdražení komunikuje korektně, jeho zákazníci ho pochopí.
Ne pro každé odvětví je oznámení pro zvýšení cen relevantní – eshop s elektronikou nejspíš plošně zdražovat nebude. Zato podniku poskytujícímu takovou službu, která je pravidelně odebírána, může oznámení ušetřit pár nepříjemností. Příkladem takové služby je třeba provoz informačního systému s nájemným za určité období.
Každý případ zdražení se komunikuje jinak. Několik základních pravidel je ale jasných:
1. Dát o zdražení vědět svým zákazníkům včas
To proto, aby se mohli připravit. Zdražit ze dne na den přinese rozčarování, zapůsobí to jako nepříjemné překvapení – to lidem, co nám přinášejí své peníze, dělat nechceme. Další výhodou včasného oznámení může být u některých typů služeb zvýšení jejich prodeje ve snaze zákazníků zásobit se produktem za dosavadní nižší cenu.
Dát vědět dopředu je možné například prostřednictvím webu, pokud ale máme stálé zákazníky, je vhodné informovat je cíleně, třeba prostřednictvím newsletteru. To má navíc svůj výhodný vedlejší efekt – newslettery přinášející skutečně užitečné informace mají dlouhodobě vyšší open-rate.
2. Nevymlouvat se
Je nedůstojné svalovat vinu za zdražení na třetí stranu, například na stát. Snižuje to naší profesionalitu. Zákazníkům do našeho účetnictví nic není.
3. Neomlouvat se
To nepůsobí příliš sebevědomým dojmem. My přeci zdražujeme proto, že náš produkt má určitou hodnotu a kvalitu, pokud jí chceme udržet, potřebujeme tomu úměrné prostředky.
4. Příliš nevysvětlovat
Komponenty zdražily. Daně se zvýšily. Otevíráme novou pobočku. Majitel prostor zvedl nájem. Důvodů je spousty. Ty si ale zákazník neobjednal. Nabízíte službu s veškerým servisem v pozitivních hodnotách, nebo chcete zahltit zákazníky informacemi, o které nestojí? Myslím, že je to jasné.
5. Znát svou hodnotu
Trh má v závislosti na lokalitě a oboru určité přirozené cenové vymezení pro každý typ produktu. Není dobré svůj produkt nadceňovat, podceňování je ale horší, protože nepřirozeně snižuje hodnotu celého oboru. Dobrý podnikatel zná přesně své pole působnosti a v něm se umí pohybovat. O tom to také celé je.
Kdybych to měla shrnout do jedné věty, řekla bych: pokaždé, když tápete, představte si sebe v situaci zákazníka. Marketing je kromě jiného i o jednání s lidmi, při otevřené a slušné komunikaci by mělo k zádrhelům docházet minimálně.
0 Comments