Špatný nebo dobrý klient? 7 rad, jak ho rozpoznat

13. 02. 2020 | 1 comment

Rychlý rozcestník pro přežití freelancera – základní vlastnosti dobrého a špatného klienta.

Před časem jsem psala článek pro klienty o tom, jak si vybrat dobrého dodavatele, freelancera. Tenhle článek je naopak pro kolegy freelancery, protože rozpoznat dobrého a špatného klienta je klíčové pro přežití.

Dobrý klient je klient, který vám přinese zisk: finanční, energetický, vztahový a potenciální. Zaplatí včas dohodnutou sumu. Pracuje se s ním příjemně, nemá nesmyslné požadavky, nemyslí si, že ví všechno. Zahrne vás do svých kontaktů, čímž rozšíří vaši síť i váš social media dosah. A neváhá vás doporučit kolegům, čímž vám možná přinese další zisk.

Špatný klient je naopak minus: nezaplatí dost, někdy vůbec. Pracuje se s ním těžko, stěžuje si, dodává špatné podklady, myslí si, že všemu rozumí nejlíp. Do své sítě vás nezahrne, protože mu jde jen o to získat co potřebuje, a víc o vás nepřemýšlí. Kolegům vás nedoporučí, protože s vámi stejně nebude spokojen. Z byznysového hlediska je špatný klient velmi drahý; stojí čas, energii, leckdy peníze, a je vlastně ještě o to dražší, protože ubírá prostor, který mohl být věnován klientovi jinému, dobrému.

Až se budete příště rozhodovat o další spolupráci, můžete následujících 7 bodů použít jako checkbox a pěkně se jeden po druhém zamyslet, jestli bude spolupráce příjemná, nebo jestli se řítíte do náruče klientovi z pekla.

1. Dobrý klient nezpochybňuje cenu

Dobrý klient málokdy smlouvá. Něco si vybral, ví proč, a zná přibližnou hodnotu podobných služeb. Pokud se vůči ceně vymezí, je to v rámci respektujícího dialogu a ve snaze najít společně uspokojivé řešení.

Špatný klient se diví, namítá, poukazuje na levnější služby, které našel. Nejradši by Mercedes za cenu Felicie.

2. Dobrý klient zaplatí zálohu

Platební morálka je základ. Dobrý klient vnímá zálohu jako samozřejmost, počítá s tím, že je nevratná. Takový člověk vám po dokončení spolupráce pravděpodobně zaplatí i zbytek dohodnuté ceny. Navíc rozumí dělbě nákladů: oba jdete do nové spolupráce, což je vždy riziko. Vy riskujete čas a jinou příležitost, klient část vašeho risku kompenzuje zálohou a svým vlastním rizikem, že o vložené peníze přijde, když spolupráce nakonec nedopadne.

Špatný klient se na zálohu netváří, chce jí snížit, protože se bojí – „A co když za ni nic nedostanu?“ Nerozumí dělbě nákladů a tím pádem zcela jistě nerozumí spoustě dalším věcem. A lidé, co nerozumí spoustě věcem, jsou velice často špatní klienti.

3. Dobrý klient zná hodnotu času

Svého i vašeho. Nezdržuje se omáčkou, mluví na rovinu, telefonuje krátce, píše stručně a vyjadřuje se přesně. Ví, že čas se nikdy nedá získat zpět, takže je co nejefektivnější.

Špatný klient chce zbytečné schůzky, na kterých vyjde najevo, že jejich obsah by se dal shrnout do třech vět v mailu nebo smsce. Dlouze telefonuje, není schopen popsat, co vlastně potřebuje, a co hůř, i když vy to už tušíte, nenechá vás to říct, protože prostě rád mluví.

Tip: Jestli někoho podezříváte z toho, že bude plýtvat vaším časem více schůzkami v krátké době, navrhněte videohovor – ušetříte čas za cestu na schůzku, a neztratíte prostor na to dát klientovi šanci – někdy může být jen zmatený a vyklube se z něj nakonec fajn spolupráce.

4. Dobrý klient rozumí svému byznysu

Dobrý klient je obeznámen se svým oborem. Zná trendy, zná své zákazníky, zná společnost pohybující se v jeho vodách a mechanismy, které ji řídí. Není naivní, ale ani podezřívavý.

Špatný klient často nemá ani základní přehled o trendech týkajících se jeho oboru, neví, co se děje za rohem, natož v jiném městě.

5. Dobrý klient nechce zázraky na počkání

Dobrý klient ví, že nic není hned, že kvalitní provedení chce čas, energii, a rozmysl. Ať už pro něj děláte malou krátkodobou zakázku, nebo velkou dlouhodobou, důvěřuje vašemu time managementu a nečeká, že výsledky budou z nuly na sto za 6,5 vteřiny.

Špatný klient si myslí, že výsledek bude hned. „To máte přeci rychle.“, nebo „To vám přeci tolik času nezabere.“

6. Dobrý klient vám nemluví do práce

Dobrý klient je člověk, který rozumí mnoha věcem. Čím více věcem rozumíte, o to pravděpodobněji víte, kolik toho nevíte. Proto je dobrý klient někdo, kdo uzná vaši odbornost, a nebude vám mluvit do každého kroku.

Špatný klient si plete kreativce s exekutivcem. Myslí si, že ví všechno nejlíp, ale že to „jen neumí udělat“. Jakmile uslyšíte „udělal bych si ty letáky sám, ale nemám na to čas“, zbystřete – můžete snadno skončit jako prodloužená ruka pro realizaci něčích nesmyslných nápadů.

7. Dobrý klient udržuje kontakt

V byznysu je běžné udržovat se spolupracujícími kontakt na sociálních sítích. Je to jedna z forem networkingu. Součástí spolupráce je vzájemná podpora skrze sdílení, lajky, komentáře, označování, a dobrý klient to ví a dělá, protože vztahy jsou nejvíc.

Špatný klient tohle buď neví, nebo vám to nechce dát. Pokud to neví, neví nejspíš  hodně dalších věcí (zase jsme u toho), pokud vám to nechce dát, jde mu jen o to dostat z vás to, co potřebuje, a víc ho nezajímáte.

Na závěr jedno zásadní pravidlo špatného klienta: nikdy vám nepřinese to, co si od něj slibujete. Každý freelancer, i začínající, má intuici – více či méně vyvinutou – která ho před špatným klientem varuje. Často ji ale nevyslechne – důvodů je více, třeba snaha být s každým zadobře, strach odmítnout, strach ze ztráty potenciálního výdělku, anebo naděje v nějaký další přínos (například když je klient někdo známý, má hodně sledujících, zajímavé kontakty, lákavý produkt atd. atd.). I známí a bohatí lidé jsou špatní klienti (někdy dokonce ti nejhorší, mohla bych od kolegů z oboru vyprávět). Špatný klient vám nikdy nepřinese nic navíc. Jít proti svým pocitům a proti varovným signálům v naději, že na konci trnité cesty bude čekat větší skok v kariéře, lepší portoflio, nové kontakty, nebo skvělé doporučení, je ztráta času. Špatný klient vám nikdy nic navíc nedá.

  • 73
    Shares
— zveřejněno ve čtvrtek 13. 2. 2020 | napsala Karla
DALŠÍ ČLÁNKY #NA VOLNÉ NOZE:

 „Sdílení informací zlepšuje kulturu podnikání. Přispějte do prostoru svou zkušeností nebo názorem, který pomůže ostatním. Sharing is caring.“

1 Comment

  1. Název

    To je naprosto přesné! Naprosto! 🙏🙏🙏

    Reply

Submit a Comment

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

nové komentáře

💌

newsletter

nový článek vždy do schránky, inspirace pro život na volné noze a tipy, které dávám jen klientům 🤫

Odesílám vždy ve čtvrtek. Někdy každý týden, někdy obtýden.