Jak psát (a nepsat) stránku O mně

21. 05. 2020 | 6 comments

Pár statistik, proč potřebujete dobrou stránku O mně, a pár tipů, jak ji napsat

Věděli jste, že stránka O mně nebo O nás patří statisticky mezi nejnavštěvovanější stránky na webech? Stránka O mně je stránkou, kde lidé hledají konkrétnější informace nikoliv o tom, co nabízíte, ale o vás samotných – o vašem příběhu, vašich zkušenostech a motivacích. Dobře napsaná stránka O mně rozšíří představu o vás tak, že působíte důvěryhodněji a realističtěji. Podle agentury Blue Acorn stráví uživatelé, co navštívili stránku O mně/O nás, na vašem webu o 22,5 % více času – samozřejmě za předpokladu, že je zaujmete.

Moment zaujetí je a ještě dlouho bude moment klíčový. Velká konkurence, a rozmazlení zákazníci zvyklí na nepřeberné množství nabídek shromážděných pohodlně na jednom místě, zvyklí to, co je ihned nezaujme, opustit a jít hledat dál, způsobili, že můžete být sebelepší, ale když se neprezentujete promyšleně, ztrácíte šance ještě dřív, než jste začali.

Podle statistik až 75 % uživatelů hodnotí váš byznys a relevantnost jen na základě toho, jak na ně působí vaše prezentace. Zní to nefér, ale když se upřímně zamyslíte nad svým vlastním rozhodováním na internetu, zjistíte, že to máte možná podobně; kolikrát jste opustili stránku, co se ihned nenačetla, eshop, který vypadal ušmudlaně a neaktuálně, blog, který se nepřizpůsobil vašemu smartphonu? Informační technologie mění způsob, jakým se rozhodujeme jako zákazníci, a tomu se musíme přizpůsobit jako podnikatelé.

Do karet leckterým opozdilcům hraje, že zmíněné statistiky mluví v číslech západu. V naší kotlince jsme vždy pár let pozadu, a tak jsme zvyklí dávat šanci i stránkám z roku raz dva tři – známe je ze zdravotnictví, od řemeslníků i úřadů. Zbytky starých dob, kdy jsme ještě nesoudili vše jen podle obalu. I k nám ale společně se stárnoucí generací digital natives, tedy lidí, kteří informační technologie začali používat již v raném dětství, a s jejich rostoucí kupní silou, postupně přichází vyšší nároky. Dobrou zprávou ale je, že zrovna napsat stránku O mně dobře, je jen malá investice, která se násobně vrátí.

Jak tedy napsat stránku O mně tak, aby vám nedělala ostudu a přesvědčila potenciální zákazníky, aby vám důvěřovali, aby vás oslovili nebo aby u vás nakoupili?

1. Představit se v kontextu oboru

Mluvte k věci! Nejhorší je, když si otevřete stránku O mně, a tam se píše, že dotyčný v dětství rád zpíval, jeho oblíbené jídlo jsou těstoviny a o víkendech se zabývá studiem historických modelů tramvají. Stránka O mně nemá znít jako představování účastníků AZ Kvízu, jde o to přiblížit na ní svou osobnost v kontextu práce či oboru. Proč se věnujete zrovna tomu, čemu se věnujete? Proč jste v tom dobří? Jaká je vaše pracovní filosofie? Jaké jsou vaše hodnoty? Co chcete na trhu změnit? Čím chcete přispět? Proč vás to baví? Na co jste pyšní? Proč jste odešli z korporátu, abyste se mohli věnovat zrovna tomuhle? To jsou relevantní otázky, nad kterými je třeba se při psaní zamyslet, a jejichž zodpovězením poskytnete potenciálním zákazníkům lepší představu o vás.

2. Říkat pravdu

Mluvte upřímně. Především začátečníci mají strach přiznat, že jsou začátečníci, a tak se snaží ten fakt různě zamluvit obecnými větami jako „Už delší dobu se zajímám o…“ nebo „Mám mnoho zkušeností s…“. Myslí si, že takové věty jsou nenapadnutelné a raději zamlží, než aby přiznali, že stojí na začátku cesty. Já vždy každému říkám, nebojte se říct pravdu, stavět na mlžení nebo pololži je od začátku špatně. Buďte autentičtí, jestliže jste si teprve udělali kurz, nedělejte ze sebe veterána, zahrňte své publikum do své cesty klidně od úplného začátku. Pokud to někoho odradí, odradí to přesně toho, s kým byste spolupracovat neměli. Poctivost je hodnota a na tom být začátečník není nic špatného. Ona za vás stejně promluví vaše práce.

3. Pozor na přílišnou obecnost

Mluvte detailně. Opatrně na příliš vágní popisy typu „Věnujeme se dřevěným podlahám z materiálů od prověřených dodavatelů.“ Nejde o to zopakovat to, co by mělo být patrné už z vaší samotné prezentace, jde o to zodpovědět otázky okolo: proč, jak dlouho, co nás odlišuje, na co se zaměřujeme, a tak dále.

4. Mluvit k lidem

Mluvte lidskou řečí. Nejdůležitější pravidlo, které si pamatovat je, že mluvíte k lidem. Nemusíte hledat omáčku a vznešená či odborná slova, stačí, když lidsky vysvětlíte věci tak, jak jsou. Na druhé straně sedí zákazník, který hledá to, co nabízíte, a dost možná má sám v celé věci zmatek, protože není odborník. Neví odkud začít, na co se zeptat, nechce vypadat, že něčemu nerozumí, ale je to tak, ve vašem oboru se nevyzná, a proto někoho hledá. Vysvětlete mu, kdo jste, co umíte a co pro něj můžete udělat. Jako byste s ním mluvili živě, jako chápaví odborníci, nebo jako vášniví zapálení začátečníci. Myslete na lidi, pro které to píšete.

Tolik tedy pár důvodů, proč se stránkou O mně nebo O nás vůbec nějak víc zabývat, a pár rad, které říkávám klientům a lidem na konzultacích. Není to o tom vytvářet falešné dojmy, dělat ze sebe někoho jiného, nebo popustit uzdu svých narcistním sklonům. Jde o to efektivně komunikovat příběh o vás a vaší práci nebo vašem oboru, o vašem produktu nebo službě. Děkuji za přečtení, otázky nebo připomínky můžete psát do komentářů, a za týden za dva jsem zpět s dalším článkem 👋

  • 31
    Shares
— zveřejněno ve čtvrtek 21. 5. 2020 | napsala Karla
DALŠÍ ČLÁNKY #KOMUNIKACE:

 „Sdílení informací zlepšuje kulturu podnikání. Přispějte do prostoru svou zkušeností nebo názorem, který pomůže ostatním. Sharing is caring.“

6 komentářů

  1. Velmi dobré!

    Vystihnuto skvělé myslím! Možná škoda rypnuti do kotlinky. Posoudim tímhle pohleddm na svých dvou webech 🙂

    Reply
    • Karla

      Díky moc za komentář! Do kotlinky nerýpám, jen říkám, jak to vidím – a naopak mi to přijde spíš fajn 🙂

      Reply
  2. Adéla

    Paráda! Taky jsem se před nějakou dobou pořádně začala zajímat o stránku O mně, i když to furt není úplně ono, protože jsem zjistila, že je fakt nejnavštěvovanější a ta práce na ni stojí za to, někoho zaujmout. Důležitý je taky ji aktualizovat (jestliže jsem v roce 2016 dobrovolničila v psím útulku a mezitím jsem si prošla ještě dloooouhoooou cestou mezi všemožnými útulky a poznala stovky dalších psů, ale to už tam nezmiňuji, nemůžu čekat, že pro ostatní po přečtení nebudu jenom „ta holka, co ze sebe dělá zachránkyni psů v jejích článcích, ale přitom byla jenom půl roku v Trnavě v útulku 🙄.
    Moc super článek. Díky za něj, brzy si zas po delší době moje O mně projedu právě podle tvého návodu. 😊
    PS: mám jen takové malé nutkání, nad kterým přemýšlím celou dobu, co píšu tenhle komentář, zda ti to napsat, či ne; nahoře máš „počet shlédnutí“, správně je to „zhlédnutí“, když se jedná o nějaké články, videa, filmy atd. a ne ve smyslu koukání se dolů 🤗. Promiň, nedalo mi to, jsem hnidopich…
    Měj se krásně!
    Adéla

    Reply
    • Karla

      Děkuju moc za komentář 🙂 A ano, aktualizace je ještě další rovina věci, mám v té oblasti taky resty a třeba portfolio nedoplňuju tak často, jak bych měla. A za opravu s/z moc díky 🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️ Hned to jdu předělat 😀 Taky se měj krásně! 👋

      Reply
      • Adéla

        Není vůbec zač, jsem moc ráda, že jsem na tebe natrefila, i na toho tvýho medvídka na kole s lístečkama (ne peřím!! 😀) na instagramu. Jsi moc šikovná. 🥰

        Reply
        • Karla

          Děkuju, opravdu. A to s tím peřím 😂 To jsem se fakt smála nahlas 😀 Díky moc:)

          Reply

Submit a Comment

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

nové komentáře

💌

newsletter

nový článek vždy do schránky, inspirace pro život na volné noze a tipy, které dávám jen klientům 🤫

Odesílám vždy ve čtvrtek. Někdy každý týden, někdy obtýden.