5 věcí, které promyslet, když chcete nový web

16. 01. 2020 | 0 comments

Ať už budete web vytvářet sami, nebo ho plánujete někomu zadat, ušetřete čas i peníze tím, že si nejdřív ujasníte několik věcí.

Webové stránky vždy něco stojí. Buď jim věnujete váš čas, když je vytváříte sami, nebo peníze, pokud si na ně najdete webdesignéra nebo studio. Je to zkrátka drahé, a tak je dobré být efektivní a část nákladů ušetřit na dobré přípravě.

1. Nejdřív se zamyslete nad tím, co chcete, aby lidé na vašich stránkách dělali

Co si přejete, aby návštěvník na vašich stránkách dělal? Chcete, aby četl články? Nebo aby vás kontaktoval? Aby si objednal produkt? Seřaďte si priority podle toho, co je klíčové pro vaše podnikání. Možná chcete návštěvníka naučit, aby váš web navštěvoval pravidelně, a až si k němu vytvoří vztah a důvěru, aby si objednal službu, co nabízíte. Nebo potřebujete zaujmout na první pohled a proměnit návštěvu v objednávku služby co nejdřív, protože konkurence je v místě, kde službu nabízíte, veliká.

Příklad: Pokud práci na webu někomu zadáte, zajásá, když mu povíte, jaká máte očekávání ohledně chování návštěvníků. Jeho práce potom bude zkorigovat ji tak, aby odpovídala vašim potřebám, a převést ji do reality. Pokud si stránky děláte sami, zamyslete se nad svým chováním v roli návštěvníka nebo zákazníka, a postupujte podle něj. Nebo se podívejte na Google, kde najdete spoustu návodů (zkuste zadat třeba něco ve stylu „drive visitors of your website toward your goals“ nebo „how to make a conversion on website“)

2. V dalším kroku si promyslete, jakým způsobem bude váš web komunikovat s lidmi, co ho navštíví

Každý web něco prezentuje nebo o něčem informuje – komunikuje s lidmi, kteří ho navštíví. To je jasné. Dobrý web ale komunikuje promyšleným způsobem, protože pro každý typ služby nebo produktu je vhodný jiný způsob předání informací. Někde je efektivní vyvolat konkrétní dojem, jinde je vhodné nezdržovat se omáčkou a přejít rovnou k věci.

Zamyslete se tedy nad tím, co nabízíte a podle toho se rozhodněte, co bude základ vašeho webu – fotografie, grafika, nebo text?

Příklad: Pokud se zabýváte čímkoliv týkajícím se životního stylu, stojí za to zamyslet se nad webem postaveným na krásných fotografiích. Pokud chcete působit „byznysově“, poohlédněte se po vhodné grafice ve flat designu. Je-li vaším cílem především poskytnout rychlé a jasné informace, můžete pracovat převážně s textem.

3. Ujasněte si, jaký typ obsahu budete mít a podle něj web uspořádejte

Bude váš obsah dynamický, nebo bude vašemu podnikání lépe vyhovovat prezentační stránka s informacemi, které se příliš často nemění? Myslete na to, až budete web vytvářet, nebo ho zadávat designérovi.

Příklad: Pokud je váš obsah založený na pravidelných článcích, bude potřeba udělat jim hezké místo hned na homepage, aby byl váš nový článek na očích. Uvažujte také, jak budete postupovat při jeho přidávání na místo, které mu určíte. Pokud nebudete sdílet často, může být mechanismus přidávání upoutávky složitější, pokud si to design žádá (např. vytvoření banneru, nahrání a přidání odkazu apod.). Pokud chcete sdílet často, může vás taková rutina velmi zdržovat a bude vhodné použít nějaký automatizovaný způsob (například widget ve stylu last posts), jak článek dostat na místo, kam patří.

4. Strukturujte svůj obsah do promyšleného systému

Struktura webu je zásadní a začíná u menu. Rozdělte veškeré informace do několika hlavních kategorií a postupujte níž do podkategorií. Čím jednodušší a přehlednější struktura, tím lépe, čím víc úrovní, tím více je třeba promyslet cestu zpět nahoru a provázání s ostatními stránkami. Není to ale jen o menu a o stránkách a podstránkách, ale také o umístění informací vhodně tak, aby byly návštěvníkem webu spatřeny ve správnou chvíli.

Příklad: Víte, že vaše menu má domovskou stránku, stránku o vašich službách, stránku s referencemi, blog, a stránku s kontaktem. Zamyslete se, kam umístíte aktuality, kde vyzvete ke sledování vašich sociálních sítí a jak upozorníte na nový článek na blogu. Zahrňte do svého přemýšlení taky způsob, jak sdílet svou pracovní filosofii, pokud je to pro vás relevantní. To lze například heslem vystihujícím váš styl práce, umístěným na vhodném místě.

5. Až budete začínat se samotným vytvářením, začněte u menu

Pokud si web jdete vyrábět sami, doporučuji začít vytvořením menu. Mně pomáhá zorientovat se ve struktuře obsahu a někde se „odpíchnout“. Není nic horšího, než když chcete vytvořit smysluplné stránky a nevíte, odkud to vlastně vzít. Po vytvoření menu začněte s homepage, pomůže vám uvědomit si, jak chcete vystavět další stránky.

Příklad: Když vytvoříte menu, hned vidíte, kolik místa zabere a zda je dobré zarovnat ho do středu nebo k okrajům. Podle toho uspořádáte logo nebo název webu. Přidáte úvodní fotografii nebo text a podíváte se, jak to vypadá a co je třeba změnit. A takhle postupujete dál. Nezapomeňte, že na homepage je vhodné přidat pár vět o vás, vašich službách nebo produktu, aby návštěvník ihned pochopil, co mu nabízíte.

  • 43
    Shares
— zveřejněno ve čtvrtek 16. 1. 2020 | napsala Karla
DALŠÍ ČLÁNKY #WEBDESIGN:

 „Sdílení informací zlepšuje kulturu podnikání. Přispějte do prostoru svou zkušeností nebo názorem, který pomůže ostatním. Sharing is caring.“

0 Comments

Submit a Comment

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *