Podvodné emaily: Jak je rozeznat a jak se jim bránit

12. 12. 2019 | 0 comments

Podvodné emaily cílí na podnikatele a mnohdy se jim podaří vytáhnout z nich i tisíce korun.

Podvodné emaily obratně a leckdy v mezích zákona využívají toho, že lidé nerozumí fungování internetu. Ti, co je odesílají, spoléhají na to, že jejich cíle – podnikatelé a živnostníci – bývají většinou příliš vytížení na to, aby se podezřelými emaily zabývali. Raději zkrátka uhradí až několikatisícovou částku, než aby se dostali do problémů.

Jak poznat podvodný mail?

Podvodné emaily příjemci většinou oznamují problém týkající se jeho webových stránek. Velmi častá jsou upozornění na blížící se exspiraci domény, plnost emailových schránek, konec hostingu, nebo na to, že příjemcův web není na internetu „dobře vidět“. Setkala jsem se i s emaily vymáhající poplatky za již zaplacené obrázky, a dokonce i s emaily, ve kterých se odesílatel vydával za společnost Google a chtěl uhrazení poplatků za PPC reklamu.

Zvláštní mírou drzosti oplývají firmy, které nabízejí takzvanou „internetovou prezentaci“. Nejde o nic jiného, než o webovou stránku s katalogem leckdy ani neexistujících firem. Prostřednictvím emailu člověku za poplatek nabídnou, že jeho stránky do tohoto katalogu umístí. Za nějaký čas pošlou další email, ve kterém stojí, že členství je třeba obnovit, aniž si u nich dotyčný cokoliv objednal.

Taková „služba“ stojí i tisíce korun a spoléhá na strach, neznalost a také na to, že adresát nebude mít čas ani sílu se emailem víc zaobírat.

Jak jsou podvodné emaily formulovány?

Podvodné emaily jsou manipulativní, vzbuzují strach, jsou pasivně agresivní a vytvářejí nátlak. Využívají příjemcovy neznalosti a vzbuzují v něm pocit, že jeho stránky navždy zmizí, ocitnou se příliš „hluboko v internetu“ a nebudou k nalezení.

V podvodných mailech jsou používány výrazy jako „důrazně doporučujeme“, nebo „upozornění o zrušení prezentace vaší firmy na internetu“. Hrozí, že bez okamžitého uhrazení poplatku upřednostní ve vyhledávání vaší konkurenci. A také vyzdvihují, že s jejich službami nepotřebujete „žádné znalosti.“

Úspěšné podvodné emaily jsou natolik matoucí také proto, že jejich vzhled je oficiální. Působí technicky, úředně, jako formální dokument a často nesou v příloze fakturu.

Jak na podvodné emaily reagovat?

1. Je dobré mít přehled ve svých účtech, doménách, mailech a hostingových službách. Dodržovat určitou internetovou hygienu a neklikat na kde co, nestahovat materiály výměnou za email a podobně.

2. Nereagovat na podezřelý email okamžitě. Je dobré si jej prověřit, zadat do vyhledávače adresu, ze které píše, případně web, na který se odkazuje. Chytří podvodníci vypadají na první pohled přesvědčivě, proto je dobré si ověřit IČO, co mají uvedené v kontaktech a zkusit si o nich najít pár informací.

3. Mít ve svém okolí někoho, s kým se lze poradit. Zaměstnance, svého webmastera, kolegu. Také spousta teenagerů má dobrý přehled o všem týkajícím se internetu, takže leckomu může poradit jeho patnáctiletý syn.

4. Nenechávat si to pro sebe. Email nahlásit jako spam a sdílet třeba na Facebooku, že vám přišel a jak vypadal. Třeba to bude varovat někoho, kdo by jinak naletěl. A také to zvýší povědomí o tom, že se něco takového děje.

5. Je dobré vědět, že neexistuje nic jako „vysoko na internetu“, nebo „moc hluboko v internetu“. Internet je bezrozměrná síť a vyhledávače jsou jakousi lupou, která v síti hledá a zobrazí to, co nejlépe odpovídá zadanému dotazu (viz 5 věcí, které by o internetu měl vědět každý). To, jak vyhledávače upozornit právě na váš web, je (kromě placené reklamy, např. u Google nebo u Seznamu) hlavně ve vašich rukách. Chce to kvalitní obsah, dobře napsané texty, dobrou strukturu webu, zpětné odkazy, správně zvolená klíčová slova, a tak dále. Žádná firma vám za jednorázový poplatek a zvenčí, tedy bez úprav webu, pozici nezaručí a když už se jí to povede, možnost, že vám to přinese zisk, je minimální. To už je však na další článek. V tuto chvíli si pamatujme hlavně to, že na internetu je vždy třeba prověřovat, prověřovat, prověřovat.

 

  • 16
    Shares
— zveřejněno ve čtvrtek 12. 12. 2019 | napsala Karla
DALŠÍ ČLÁNKY #WILD WEST 2.0:

 „Sdílení informací zlepšuje kulturu podnikání. Přispějte do prostoru svou zkušeností nebo názorem, který pomůže ostatním. Sharing is caring.“

0 Comments