Vše je jen o práci s lidmi, o psychologii a o komunikaci.
V precizní komunikaci lze brát jako způsob komunikace všechno, třeba i způsob oblékání. Nejdůležitější ze všeho je ale stejně přímá komunikace s lidmi. Na kurzech a školeních se občas učí triky, jak dávat klientovi najevo, že není tak důležitý jako ostatní – například chozením na schůzky trochu pozdě a bez omluvy. Styl „Jsem prostě busy.“ se používá proto, že má na spousty lidí mocenský vliv – sklopí uši a cítí se, že „mají být rádi“, že se jim někdo vůbec věnuje. Někdy pak i víc platí, víc poslouchají, protože „takový vytížený člověk asi bude odborník.“ Zkušenější i méně zkušení.
Já jsem odpůrce těchto praktik. A nejen já, celosvětový trend v postojích a komunikaci firem i osobností se pohybuje směrem k větší lidskosti (a i když se to často jen předstírá, pořád je to dobrá cesta). Manipulace a hrubé chování ke spolupráci, která má úroveň, nepatří.
Sepsala jsem několik vět, které vám pomůžou usnadnit komunikaci s klienty, zaměstnanci, zadavateli, dodavateli, partnery i kolegy. Není to zištné, je to praktické; vám to pomůže, a tomu, s kým jednáte také. Takové věty se nicméně musí říkat s upřímností. Nejde o manipulaci, jde o to pomoci, najít společně cestu, neponížit nikoho, nestresovat se navzájem a nedělat z lidí hlupáky. Komunikace není jen o dosahování cílů, je také nástroj, jak dělat svět lepším.
1. „To vyřešíme.“
Chyby se stávají a jsou přirozenou součástí pracovního procesu. Bez nich to nejde. Když nějaká nastane, ať na vaší nebo na druhé straně, je zbytečné je vytvářet nekonstruktivní stres. Lepší je zachovat chladnou hlavu a uklidnit partnera, klienta, nebo spolupracovníka, že vše se dá vždy řešit.
2. „Řekněte mi o tom víc.“
Když dáte lidem pocit, že je posloucháte a že jsou důležití, když jim nebudete skákat do řeči a přerušovat je, dozvíte se to, co ke své práci potřebujete vědět. Nasloucháním získávají obě strany mnoho benefitů.
3. „Děláte to správně.“
Když se někdo snaží, měl by být podpořen. A když chcete, aby někdo dělal svůj úkol lépe, je dobré začít tím pozitivním, a pak doplnit, že by bylo skvělé, kdyby tohle dělal ještě trochu jinak.
4. „To nevadí, to se stává.“
Chyby se stávají. Ztráta hesel. Špatně naplánovaná kampaň na sociálních sítích. Pravopisná chyba v příspěvku na Facebooku. Nevadí, to se stává. Jsme jen lidé. Ničemu nepomůže naříkání, je třeba se poučit a pojmout chybu jako platbu za zkušenost.
5. „Nedělejte si starosti.“
Tak trochu variace na „To nevadí.“ U této fráze jde ale o to uklidnit klienta, dát mu najevo, že komplikace se vyřeší (protože komplikace se vždy vyřeší). Pocit klidu a pohody je podle mě součástí kvalitního pracovního vztahu.
6. „Potřebuji vaší pomoc.“
Elegantní způsob, jak přimět méně ochotnou osobu ke spolupráci. Stává se mi, že jsem klientem odkázána na třetího, zcela neznámého člověka, po kterém něco požaduji (běžná situace: hledání ztracených hesel k databázím, webům, doménám). Z toho, že mi pomůže, nebude nic mít. Když ale slušně požádám a povím, že potřebuji pomoc, nestane se, že bych byla odmítnuta. Je to o tom vyjádřit úctu k člověku, k jeho času i schopnostem. To je hodnota, která někdy znamená víc, než peníze.
7. „Prosím.“
Jsem odpůrce zkraty „ASAP“. Ztratila svůj původní neutrální nádech. Lidé jí používají, aby druhého popohnali a lehce vystresovali. Používají jí tolik, že podlehla významové inflaci. Já dávám přednost prostému a lidskému „prosím.“ Mám respekt k času druhého člověka a nepodceňuji jeho vůli k práci. S lidmi, co nechtějí úkol dokončit, stejně nepracuji.
8. „Moc vám děkuji.“
Často mě zaráží absence vřelosti v komunikaci. Přitom to funguje jako injekce pozitivní motivace. Když někomu poděkujete, rád vám vyhoví i příště.
9. „Vím, že toho máte hodně, ale nyní potřebuji vaší pozornost.“
Lidé jsou zahlceni informacemi. Někdy se stane, že si vyslechnou postup práce, ale nevnímají ho. To pak vede k nedorozuměním a komplikacím, které stojí čas, peníze i nervy. Občas se tomu dá předejít, když apelujeme na důležitost plné pozornosti, věnované dané informaci. Když navíc projevíme, že chápeme vytíženost svého spolupracovníka nebo klienta, bude vnímat o něco ochotněji.
10. „Máme společný cíl, jen odlišné pohledy, jak ho dosáhnout. Pojďme se bavit o tom, jak z nich obou vzít to nejlepší.“
Občas se stane, že se názorově nesejdeme. V takovém případě je dobré připomenout, že míříme ke stejnému cíli. Je důležité omezit snahu mít pravdu, a usilovat o co nejlepší provedení práce. Pokud se ale ani tak neshodneme, možná to není spolupráce pro nás.
0 Comments