III. adventní článek: 5 radostných zvyků pro rok 2019

20. 12. 2018 | 0 comments

Začal advent a to je doba, kterou vnímám jako čas určený k rozjímání. Práce a tvoření bylo po celý rok dost, proto budou prosincové články věnované nikoliv tomu, jak se vyvíjet a co se naučit, ale tomu, jak zpomalit, jak si tu každodenní práci hezky užít. Malý námět k bilancování, úvahám a ladění se do svátečna, a i když stále trochu v pracovním kabátku, tak víc dovnitř, než ven.

Čas běží rychle, a svátky jsou určené k tomu, aby jej ohraničily a strukturovaly. To je koneckonců jeden z hlavních účelů festivity, lidské potřeby vyjít z každodennosti a slavit – jde o to prožít přechodové období vědomě a přítomně. Ať už jde svatbu, příchod jara, nebo v našem případě, Vánoce a konec roku. Pojďme se tedy společně zastavit, zapálit si svíčku, uvařit punč, nasát vůni jalovce a jehličí a naladit se na sváteční atmosféru.

5 radostných zvyků pro rok 2019

 

Nemáme to vždy snadné, my, moderní internetoví lidé. Děláme toho hodně, očekáváme toho od sebe hodně, možností a příležitostí máme hodně a každodenních voleb a rozhodování máme také hodně. A do toho všeho se ještě snažíme osobnostně růst, takže si na konci roku dáváme předsevzetí, ze kterých se často stávají další biče nad našimi zahlcenými hlavami.

Pro mě není osobnostní růst o počtu přečtených knih, odcvičených hodin v posilovně, ani o ovládnutí nového jazyka. To jsou všechno skvělé věci, ale nad tím vším by měl být vnitřní klid, který nám dává nadhled. Základ všeho je být pánem svých životních situací, ne jejich udýchaným otrokem.

Letos na sebe pojďme být laskaví a nastavme si svá předsevzetí tak, aby nám sloužila, ne aby nás tyranizovala. Aby bylo hezké a zábavné je naplňovat a aby nás posouvala kupředu s lehkostí, ne silou a s trápením. Aby zpříjemňovala každodenní život, a ne ho dělala víc stresujícím. Jakmile vám to tedy shon posledních dnů nákupů a příprav dovolí, usaďte se, nalijte si vaječný koňak a zapřemýšlejte, zda by vám zařazení některého z popsaných zvyků nemohlo přijít v novém roce vhod.

 

1 | Zvyk, který zlepšuje náladu: Procházet se

Chůze je nad všechny sporty, jógy i meditace (a že to všechno miluju!). Je tak snadná a přirozená. Po dvaceti minutách chůze je všechno jednodušší, pozitivnější, nadějnější. Za tak málo času tolik radosti.

Jak zvyk zařadit do každodenního života: Prostě se občas projít. Z práce, na nákup, ze schůzky, s někým, koho máme rádi, sami, místo dvou zastávek tramvají, se psem, na pivo nebo na svařák. Někde jsem četla, že nejlepší procházka je, když trochu prší a je tak 13 stupňů. To mě pobavilo, a vždy, když jsem líná, nebo je venku nevlídno, tak si na to vzpomenu, a hned vyrazím. Nejsme přeci z cukru.

 

2 | Zvyk, který osvobozuje: Sociální sítě kontrolovat jen ve vymezený čas

Sociální sítě jsou jedna veliká škodlivá iluze. Většina obsahu je postavená tak, aby vyvolávala závist, anebo na snaze být někým jiným. Lidé se srovnávají, trápí se, že nejsou tak krásní, zábavní, úspěšní nebo populární jako ti druzí, počítají lajky a sledují čísla. Nechávají se dopovat falešným pocitem důležitosti, bojují o pozornost a uznání, nadávají si a soudí se navzájem. Velmi toxická hra! Je lepší mít svojí účast na ní pod kontrolou, a nenechat tak do sebe pronikat negativní emoce.

Jak zvyk zařadit do každodenního života: Nemusíte se hned vzdávat výhod, které ze sítí plynou. Jen dva tři kroky poodstupte, a nechte je, aby vám sloužily. Nastavte si například, aby vám nechodila upozornění. Vrátí vás to zpět do reality a přestanete kvůli každému cinknutí ihned zvědavě kontrolovat telefon, kdo že vám co okomentoval. Telefon by neměl být vaším pánem. Až budete mít chuť potěšit se srdíčky, která přibyla u vašeho postu, udělejte to ze své vůle, až budete mít prostor.

 

3 | Zvyk, který vrací hlavu z oblak zpět na zem: Přes den se na chvíli zastavit

Znáte ten stav, kdy jste utopení pod všemi myšlenkami a starostmi? Zaplatit splátku, poslat fakturu, dojet na nákup, vyzvednout děti, vyřešit ten problém se stavebním úřadem, vyreklamovat nekvalitně dodanou zakázku, promluvit si s partnerem, vypořádat se se špatnou zprávou o něčí nemoci… Denně je naše mysl zaplavená desítkami malých i velkých starostí, emocí, dojmů, myšlenek, otravných písniček z reklam, plánů a představ. Někdy je toho tak moc, že ztratíme radost, nadhled a hlavně sami sebe, srdce buší, v hlavě cítíme tlak, nemůžeme spát, ani se uvolnit. Někdy si lidé dokonce přejí onemocnět, aby měli chvíli klid. To ale v novém roce nebude třeba! Stačí se naučit vědomě vyplavat zpět nad hladinu a mít nad tím vším nadhled.

Jak zvyk zařadit do každodenního života: Dechová cvičení, relaxace, meditace. Když s tím nemáte zkušenost, není to jen tak. Abyste si užitečnou schopnost vypnout hlavu osvojili, a neodradil vás nedostatek času na to studovat kvanta textů nebo navštěvovat jógové kurzy, jděte na Google Play a najděte si aplikaci Headspace. Bude vás postupně učit zacházet z rozdivočelými myšlenkami, a hlídat čas na zastavení se za vás. Někdy vám přijde připomínka, ať přestanete dělat, co děláte, a nadechnete se, někdy vám v notifikacích zacinká krátká vedená meditace pro klidnější odpoledne. Funguje to.

 

4 | Zvyk, který vám nakloní vesmír: Důvěřovat

Život nás všechny školí, občas není okolo jen samá radost, někdy nás někdo zklame nebo napálí, ale přes to všechno by byla škoda začít v sobě chovat nedůvěru a uzavírat se. Nedůvěra plodí negativní myšlenky a emoce a začne vás vychylovat z vaší přirozené osy. Situace okolo vás začnou vířit jinak, protože negativní přitahuje negativní, a naopak. Vesmír nás má zkrátka radši, když jsme důvěřující.

Jak zvyk zařadit do každodenního života: Vědomou snahou. I když jste zrovna po zkušenosti, která vám sebrala víru v lidi, snažte se po malých krůčcích zase vrátit k důvěře. Když vás napadne, „Co když mě ten člověk chce jen zneužít pro svůj prospěch.“, řekněte si, že takhle nechcete přemýšlet. Ne kvůli němu. Kvůli sobě, kvůli svému vnitřnímu životnímu prostředí.

5 | Zvyk, který přinese klid: Žití v přítomnosti

Když myslíme na to, co se stalo, co jsme měli udělat jinak („Co jsem to zase řekl tomu šéfovi?“ „Měla jsem zareagovat vtipněji.“ „Neměl jsem odcházet z té školy.“), nebo na to, co přijde, co se pokazí, a co bychom už chtěli mít („Co když to nedopadne?“ „Až děti odejdou z domu. Až zhubnu. Až vydělám víc peněz.“), trápíme se něčím, co bylo, co není, co si interpretujeme jinak, než to proběhlo, zkrátka neexistujícími věcmi. Tolik energie pryč kvůli něčemu, na co nemáme vliv! Mezitím však ubíhá život a každá starostmi strávená vteřina je nenávratně pryč. Žít přítomností znamená udělat si život krásný rovnou, hned teď a bez podmínek.

Jak zvyk zařadit do každodenního života: Tohle je náročnější úkol na delší trať, za to zábavný a přinášející spoustu nového. Přejte si pod stromeček knížku Moc přítomného okamžiku a mezi svátky si jí v klidu přečtěte, zatímco budou ostatní koukat na pohádky (je skvělé číst si, když jsou vaší blízcí poblíž, smějí se a jedí cukroví, a vy jste zároveň sami i s nimi). Dozvíte se v ní, jak na to. Od nového roku zařaďte malé každodenní radosti do svého života; návštěvu hezké kavárny jen tak, cestou z pochůzek, pauzu na čaj z oblíbeného hrnku, posezení na lavičce a sledování města, hezky prostřený stůl při společném jídle. Ty nejlepší věci jsou ty úplně nejjednodušší.

— zveřejněno ve čtvrtek 20. 12. 2018 | napsala Karla
DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY #INSPIRACE:

 „Sdílení informací zlepšuje kulturu podnikání. Přispějte do prostoru svou zkušeností nebo názorem, který pomůže ostatním. Sharing is caring.“

0 Comments

Submit a Comment

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

nové komentáře

💌

newsletter

nový článek vždy do schránky, inspirace pro život na volné noze a tipy, které dávám jen klientům 🤫

Odesílám vždy ve čtvrtek. Někdy každý týden, někdy obtýden.