5 zásad které dodržovat, když sami nabízíte službu

6. 02. 2020 | 1 comment

Kdo nabízí službu, měl by počítat s tím, že její součástí není jen dodání objednaného, ale také hladký průběh celého tvůrčího procesu.

Když nabízíte službu, děláte několik věcí najednou; vytváříte něco, co si u vás klient objednal, zároveň s ním budujete vztah, a také svou vlastní reputaci.

Znám proces nabízení služeb z obou stran – většinou jsem jejich dodavatelem, leckdy ale potřebuji subdodávku, takže pak jsem v roli objednatele. Vypozorovala jsem, jaké faktory dělají spolupráci příjemnou a co funguje, aby si u vás službu klient objednal i příště, nebo aby vás někomu doporučil.

1. Být spolehlivý

Největší hodnota na trhu se službami není originalita, neomylnost, ani cena, ale spolehlivost. Je k nevíře, kolik lidí nabízejících služby se klientovi přestane ozývat, když je spolupráce přestane bavit, nebo když nejde podle jejich představ. Klient pak nešťastně hledá někoho, kdo práci dokončí, kdo dodá zdrojová data, kdo opraví rozbitý web, a stojí ho to drahocenný čas.

Spolehlivost ze strany dodavatele dokáže mnoho času i starostí ušetřit. Když klientovi ušetříte energii, jen tak se vás nevzdá. A leckdy vás i rád doporučí dál.

 2. Komunikovat

Rychlá a přehledná komunikace, kdy všichni vědí, na čem jsou, to je to, co sune spolupráci a celý projekt kupředu. Prodlevy v odpovědích snižují soustředěnost, kupy emailů, SMS, a úplně nejhůř, vláken v chatu, dělají zbytečný zmatek. Důležité je také dbát na kopie a skryté kopie a vědět, kdy odpovídat všem a kdy jen odesílateli. Zní to banálně, ale komplikace způsobené nepřehlednou komunikací způsobují zdržení i v řádech dnů a ubírají zúčastněným energii a sílu věc dotáhnout.

3. Dodržovat termíny

K tomuto bodu snad netřeba nic dodávat. Odběratel služby – váš klient – má většinou dobrý důvod, proč danou věc potřebuje v té chvíli, kdy jí potřebuje. Nedodržet termín dodání znamená ohrozit jeho podnikání – je jedno, jak velkou měrou, je to zkrátka neprofesionální.

Pokud něco brání termín dodržet, je třeba to včas oznámit. Chyby se stávají a každý rozumný podnikatel to ví, ale nechat někoho s dodáním služby počítat a pak jí nedodat, to je jedna z nejhorších věcí, kterou lze v byznysu udělat.

 4. Být upřímný

Mnoho služeb je zatěžkáno víc snahou prodat sám sebe, než mít hluboké znalosti svého oboru. Obejít pár školení, naučit se na nich, jak zmást klienta arogantním přístupem, garantovat výsledky, které garantovatelné nejsou. Nemám ráda tyhle manýry, aroganci a přetvářku. S klienty jednám raději upřímně. Některých cílů nejde dosáhnout za pár týdnů. Některému produktu SEO nepomůže. Některé analýzy ukazují, že chyba je na straně klienta a musí změnit přístup. A někdy se ukáže, že vás vlastně nepotřebuje, že stačí drobná konzultace a zvládne si poradit sám. Pojmout službu tak, že má pomoct tomu, kdo to potřebuje, to je přístup, který dlouhodobě přináší výsledky.

 5. Chránit svůj čas a svou energii

Podstatou služby je, že ten, kdo jí nabízí, přebírá část zodpovědnosti na sebe a snaží se věc dovést k jejímu cíli. Pokud ale druhá strana nespolupracuje, jak by měla, nemá smysl ztrácet čas a energii. Klient, který nedodává podklady včas, pak je pošle na poslední chvíli a chce vše hotové hned. Klient, který s vámi jedná arogantně. Klient, který nemá žádnou úctu k vašemu času, ruší vám schůzky hodinu předem. Klient, který vlastně neví, co chce. Klient, který si myslí, že všechno ví líp, než vy. To všechno jsou lidé, se kterými spolupráce nemá smysl a nepovede k oboustranné spokojenosti. Proto není ostuda ani selhání takovou spolupráci ukončit a nechat klienta jeho osudu. Ušetřit své vlastní síly a nadšení do práce je leckdy víc, než peníze.

Je něco, co vás v roli klienta ze strany dodavatele naštvalo, nebo naopak něco, co vás příjemně překvapilo, a co byste doporučili ostatním dodavatelům dělat či nedělat? Napište do komentářů 👇

  • 17
    Shares
— zveřejněno ve čtvrtek 6. 2. 2020 | napsala Karla
DALŠÍ ČLÁNKY #NA VOLNÉ NOZE:

 „Sdílení informací zlepšuje kulturu podnikání. Přispějte do prostoru svou zkušeností nebo názorem, který pomůže ostatním. Sharing is caring.“

1 Comment

  1. Zveta

    Jednou mě pobavil náš grafik kdzž přišel na schůzku s dítětem-odpadlo mu hlídání. Schůyka pak bzla naprosto ybztečná-byli vz jsme radši, kdzzbz jí radši zrušil a přesunul na jindz. Sama mam děti, ale tohle nechápu.

    Reply

Submit a Comment

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

nové komentáře

💌

newsletter

nový článek vždy do schránky, inspirace pro život na volné noze a tipy, které dávám jen klientům 🤫

Odesílám vždy ve čtvrtek. Někdy každý týden, někdy obtýden.