5 způsobů, jak se koncentrovat při práci

25. 10. 2018 | 0 comments

Koncentrace – co dělat pro lepší soustředěnost při práci?

Všichni, kdo pracujeme doma, to známe – něco děláme u počítače, a najednou potřebujeme tužku a papír na nějakou poznámku. Zvedneme se, jdeme ji hledat, a po cestě si všimneme povadlé kytky v květináči. „Chudinka kytka,“ pomyslíme si a chceme ji zalít, v konvičce ale není voda, takže jdeme ke dřezu. V něm je nepořádek, a tak si nemůžeme vodu natočit, poklidíme tedy kuchyň. Během poklízení zjistíme, že už dochází čisté utěrky, takže jdeme naplnit pračku a rovnou vyprat jednu várku prádla. Když se vrátíme k počítači, nevíme už, co jsme to vlastně dělali. Podobné nástrahy ale čekají i při práci mimo domov; prohlížení Facebooku, reklamní email s lákavou slevou, který nás odvede do eshopu, telefonát s účetní, po kterém se vrhneme na třízení účtenek v kabelce. Taková nesoustředěnost ale tříští energii a po nějakém čase si člověk přijde vyčerpaný a zavalený. Rady pro koncentraci se obvykle točí okolo toho, co nedělat (nezvedat telefon kamarádkám a mámě, nebýt na Facebooku), na mě ale lépe, než zákazy funguje změna úhlu pohledu, která mi napoví, co pro tu pozitivní změnu, kterou potřebuji, naopak dělat. Zde je pět mých oblíbených „do’s“.

1. Vypnout zvonění mobilu

Vyhovuje mi mít ve chvílích, kdy se potřebuji koncentrovat, vypnuté zvonění. Neruší mě tak cinkání zpráv, a když mi někdo zavolá, sice si všimnu svítícího displeje, ale nenadskočím při nečekaném zvuku vyzvánění (jsem člověk, který nerad telefonuje, takže pro mě zvonění mobilu představuje určitý stresový faktor). S většinou klientů mám domluvené hovory předem, takže jsem na ně připravená. Vypnuté zvonění mi tedy dává pocit, že nejsem neustále chtě nechtě připojená ke všemu a všem.

2. Emaily kontrolovat jen ve vyhrazený čas

Není dobré mít schránku s maily otevřenou celý den a vidět každou přistávající zprávu. Emailů jsou totiž vlastně jen tři druhy: emaily ve vláknech s rozdělanými věcmi, emaily s novým úkolem či zakázkou, emaily bez úkolů (např. s poděkováním a uzavřením věci). Naprostá většina pošty se tedy týká něčeho jiného, než toho, na čem v konkrétní chvíli pracuji. Osvědčilo se m i vyřídit jednu várku ráno, druhou po obědě a třetí večer. V časech mezi tím se pak věnovat jednotlivým zakázkám či úkolům, a soustředit se jen na ně.

3. Vytvořit si časové bloky pro každý úkol – i pro prokrastinaci!

Souvisí s předchozím bodem. Den rozdělený do časových úseků pomáhá s koncentrací, protože když víte, že teď máte prostor vyhrazený pro jednu věc, a ta další, co vás čeká, je na řadě a bude na ní určité množství času, nepřipadáte si zavaleni. Díky tomu každé jednotlivé věci věnujete dost péče a navíc v poklidu. V čase určeném na pauzu se v klidu najíte, dáte si kafe, přečtete pár článků nebo i klidně zalijete tu uvadající kytičku. Žádné lítání od jedné věci k druhé.

4. Rozdělit své aktivity do celého týdne

Jak je příjemné rozdělit si den do bloků, o to příjemnější je mít své aktivity přehledně rozprostřené v celém týdnu. Když uvážíte, kolik takových časových úseků můžete v jednom týdnu mít, uvědomíte si, že opravdu hodně, a že můžete snadno zvládnout víc věcí s větším klidem.

5. Pomalu pracovat na stavu mysli – protože není třeba být neustále online

To, že je v současnosti možné být neustále ve spojení neznamená, že je to vždy nutné. Natožpak zdravé, přirozené, nebo příjemné. To platí konkrétně pro chaty, které komunikací v reálném čase vytvářejí dojem, že když jste online, musíte prostě odpovědět hned. Okamžitě přeskočit z toho co děláte na to, co vám kdo píše a přepnout tak do úplně jiného příběhu. Ve mě osobně takový tlak vzbuzuje až úzkost, takže jsem se nakonec rozhodla nebýt neustále k dispozici. Prostě většinu dne ani nejsem online (resp. na sociálních sítích). Upravit svůj mindset tak, aby nám technologie dobře sloužily, a ne nás naháněly a komplikovaly nám život, je podle mě pro koncentraci (a nejen pro ni) tím úplně nejdůležitějším.

— zveřejněno ve čtvrtek 25. 10. 2018 | napsala Karla
DALŠÍ ČLÁNKY #INSPIRACE:

 „Sdílení informací zlepšuje kulturu podnikání. Přispějte do prostoru svou zkušeností nebo názorem, který pomůže ostatním. Sharing is caring.“

0 Comments

nové komentáře

💌

newsletter

nový článek vždy do schránky, inspirace pro život na volné noze a tipy, které dávám jen klientům 🤫

Odesílám vždy ve čtvrtek. Někdy každý týden, někdy obtýden.