Webový editor Wix – Výhody a nevýhody

7. 03. 2018 | 0 comments

Recenze celosvětově populárního webového editoru. Pro někoho je vhodný, jiný by se měl poohlédnout spíše v oblasti open sourců.

Ve Wixu jsem udělala šest stránek různého ražení, takže jsem si mohla vyzkoušet v provozu několik jeho hlavních aplikací. Pro začátek je vhodné říct, že Wix je WYSIWYG (What You See Is What You Get) editor, takže je vhodný i pro ty, kteří nemají s tvorbou webu vůbec žádné zkušenosti. To je jedna z jeho největších výhod.

Obsluha editoru je snadná. Jediné, co je třeba, je trocha kreativity, i když i bez té se dá díky mnoha druhům free šablon obejít. Web vytvořený v Wixu má ovšem jednu velikou nevýhodu – čím více obsahu, tím pomalejší načítání. Proč? Protože stránky se načítají kompletně, celé se vším všudy. Jejich prohlížení se dá přirovnat k pohybu po mapě s lupou – vše je již načtené, vy jen zobrazujete. To je poměrně limitující, protože čím více toho na stránky dáte, tím bude načítání pomalejší. Tahle vlastnost dělá z Wixu záležitost vhodnou jen pro určitý typ klienta.

Pro koho je Wix vhodný?

Pro ty, kteří si chtějí udělat stránky sami a také si je sami spravovat. Pro jednoduché prezentační webovky, které neobsahují moc dat. Vhodné jsou pro začínající živnostníky, kteří vyrábí hand made produkty a chtějí je někde ukázat. Pro řemeslníky, začínající grafiky, bloggery, muzikanty.

Komu bych ho nedoporučila?

Klientům, kteří mají složitější nabídku a jejich stránky vyžadují větší množství zvláštních aplikací. Stránkám, které mají vysokou návštěvnost. Webům, jejichž obsah je dynamický a rychle se mění. Firmám, které potřebují být ve vyhledávačích dobře vidět. Podnikatelům, kteří chtějí stránky, na které se budou moct spolehnout co do rychlosti načítání, protože na nich záleží jejich výdělky.

Jak je to s cenou?

V některých případech se Wix vyplatí. Výhodný je třeba pro jednu mou klientku: přála si stránky, které zvládne obsluhovat sama. S počítačem to umí a nechce při svém podnikání platit někoho, na kom bude závislá, a kdo jí bude účtovat každou malou úpravu. Její podnik je malý, takže nepotřebuje stránky, které unesou veliký objem dat, a návštěvnost počítá v desítkách lidí denně. Nemá brand a ani o něj nestojí, nepotřebuje tudíž nějak výrazně charakteristický vzhled. Doporučila jsem jí balíček Unlimited, který vyjde na zhruba 150 Euro ročně. V tomto balíčku má vše, co potřebuje, takže už nemusí doplácet žádné další úpravy. Za ně i za člověka, který by spravoval náročnější typ stránek, by za rok utratila víc, výnosy by jí to ale nezvýšilo.

Pokud je klient člověk co má firmu, která potřebuje pokročilejší možnosti, je pro něj Wix drahý. Lidé, kteří řídí větší podnikání, nemají čas zabývat se zkoumáním funkcí editoru. Chtějí profesionální servis, který zvládne vše, co od něj potřebují. Nevyplatí se jim dávat Wixu zhruba 5000 Kč ročně a ještě navíc platit člověka, který ho navrhne a vytvoří, a pak někoho, kdo je bude obsluhovat. To vše navíc bez možnosti přizpůsobit funkce.

Pracovala jsem i pro takového klienta. Návštěvnost jeho stránek se pohybovala okolo 8 000 lidí měsíčně a stránky obsahovaly veliké množství informací. Jeho firma nacházející se v silně konkurenčním prostředí potřebovala bezchybné načítání, aby se zamezilo tomu, že lidé dají přednost stránkám nacházejícím se ve vyhledávači o řádek níže. Pro takového člověka je vhodný třeba WordPress – hosting stojí pár set korun ročně. Výstavba stránek na míru konkrétním potřebám je jednorázový vyšší výdaj, a správa stránky vyjde i na několik tisíc měsíčně. V celkovém součtu ale podnikatel vydělá, protože profesionální stránky přizpůsobené jeho podnikání přinášejí mnoho nových klientů.

Recenze jednotlivých aplikací:

Blog – šikovný nástroj pro vytváření obsahu s textem a obrázky. Umožňuje dostatečné množství úprav, nabízí příjemné množství fontů. Do článku lze vložit obrázek, galerii, GIF, video, i různé typy čar. Když člověk chce, může si s ním co do vzhledu docela hezky vyhrát. Obsah lze třídit do kategorií a přiřazovat k němu tagy. Na stránce v editoru pak lze pohodlně skrýt datum i autora, pokud je třeba (obojí se vpisuje přímo do článku). Nevýhodou je, že jediný způsob, jak řadit články, je podle data. Aplikace je také méně ochotná načítat starší články při scrollování.

Fotobanka – pohodlně se obsluhuje. Je umístěná hned vedle vašich vlastních souborů a chová se stejně. Můžete si vybrat fotografie zadarmo, nebo si zaplatit za Bigstock, cena okolo 3 Euro za snímek, a lze nakupovat jednotlivě a bez kreditu, skrze kreditní kartu uloženou ve vašem účtu. Free nabídka je pro nenáročného klienta příjemná, spousty hezkých ilustračních fotek. Potkáte je ale i v jiných fotobankách a používají je všichni, takže velikou originalitu nečekejte. Navíc, mnoho fotek najdete v jiných bankách s licencí CC0, ale Wix dovoluje jejich použití jen na stránkách provozovaných jím, takže třeba na Facebook už byste si je dávat neměli. Fotobance také uškodil překlad Wixu do češtiny, který je špatně udělaný – pod anglickými hesly zobrazuje často jiné obrázky, než pod jejich českými ekvivalenty, a to ztěžuje a zpomaluje výběr vhodné fotografie.

Wix Store – jeho výhodou je opět jednoduchá obsluha a příjemné možnosti úprav vzhledu. Co bylo naopak tristní a Wixu celosvětově vyčítané, byly chybějící filtry zboží. Nyní jsou nějaké základní filtrovací možnosti doplněny, nicméně většímu portfoliu produktů to nebude stačit. Mít eshop ve Wixu je ale stejně nemyslitelné, takže aplikace Store je podle mě zamýšlená spíš pro ty, kteří vyrábí třeba vlastní hand made produkty a chtějí je někde vystavit a zjednodušit si tak jejich nabízení. Ten, kdo zamýšlí vysokoobratový eshop s mnoha druhy zboží, ani není cílovou skupinou Wixu.

Email marketing – Snadný import i export kontaktů, jejich jednoduché třízení. Pronájem vyjde na něco okolo 4000 Kč ročně, a to zvládnete v pohodě odeslat mail i na deset tisíc kontaktů. Opět, pro malé podnikání úplně ideální. Newslettery jsou dobře optimalizované pro mobily, snadno se obsluhují, umí vypadat velice hezky. S jejich odesíláním ani přijímáním není problém, schránky na Google, Seznamu i v různých webhostingových klientech je přijímají ochotně. Co někdy zlobí, jsou testovací maily, občas ne a ne dorazit. Editor newsletteru se někdy zasekává. Naštěstí ale disponuje automatickým ukládáním, takže se to dá přežít. Analýzy zde jsou, jsou ale poněkud skromnější, nedozvíte se třeba, kolikrát jaká adresa váš mail otevřela. U adresáta pak nechybí možnost otevření v prohlížeči ani odhlášení z odběru. Bohužel nejde příliš přizpůsobit patička mailu.

Wix Bookings – na menší objemy objednávek úplně dostačující. Umožňuje přidávat a spravovat zaměstnance, jejich pracovní doby, umožňuje nastavit automatické odpovědi, klienti se mohou hlásit skrze svůj účet i bez něj, pokud si ho nechtějí zakládat. Můžete vložit různá místa konání i pravidla pro přihlašování a odhlašování. Nabízí možnost rozdělení na individuální i skupinové služby zároveň, kategorií než tyto už ale neuděláte. Lze propojit s Google kalendářem. Samotná anatomie rezervace ze strany návštěvníka je intuitivní a jednoduchá, příliš si jí ale neupravíte, lze nastavovat jen vzhled a popisky. Občas se přepíná do angličtiny.

Průvodce SEO – šikovný nástroj pro ty, kdo nejsou na SEO odborníky, něco o něm slyšeli, rádi by ho měli v pořádku, ale nechtějí platit člověka, který jim ho nastaví. Velice zjednodušená verze Yoast pluginu. Koluje pověra, že Wix je na optimalizaci nešikovný a vyhledávače ho nevidí. Není to pravda, dokázala jsem tři weby z šesti dostat v Google na první stránku. Zvlášť s indexací Google a jejich Search Console se dá dosáhnout uspokojivého výsledku. Opět ale platí – pro obory v konkurenčním prostředí je tahle optimalizace nedostatečná.

Shrnutí

Výhody:

Jednoduchá obsluha
Zvládne i osoba se základními počítačovými znalostmi
Není třeba znalost fungování serverů, Wix vše dělá automaticky
Fotobanka i ve free verzi
Mnoho šablon na výběr – netřeba nic navrhovat
Možnost vložení vlastního fontu
Rychlá podpora
Možnost řídit téměř vše z jednoho účtu
Automatické odpovědi
Vlastní mailová schránka
U jednoduchých webů dostatečná responzivita
Neustálé vylepšování kódu ze strany provozovatele, přizpůsobování trendům
Jednoduché vložení metaznačky Google Search Console do header stránky

Nevýhody:

Není možnost zasáhnout do kódu
Pomalé načítání
Smluvní podmínky – majitelem vytvořeného obsahu je Wix
Reklamy ve free verzi
Pomalá a ne příliš spolehlivá mobilní verze
Nemožnost vytvořit nic nad rámec funkcí editoru
U složitějších webů velmi problematická responzivita
Eshop s omezenými funkcemi
Omezená nabídka balíčků, která je v poměru cena/výkon nevýhodná
Různé chování na různých zařízeních – špatně zvládá například přizpůsobení se jinému rozlišení obrazovky

Rozhodně není pravda, že Wix je k ničemu. Pro mnoho lidí je užitečný a pomáhá jim s podnikáním. Jen je třeba znát přesně své cíle a záměry, a podle toho se rozhodnout. Jako všechno, i Wix je vytvořen pro určitou cílovou skupinu.

— zveřejněno ve čtvrtek 7. 3. 2018 | napsala Karla
DALŠÍ ČLÁNKY #WEBDESIGN:

 „Sdílení informací zlepšuje kulturu podnikání. Přispějte do prostoru svou zkušeností nebo názorem, který pomůže ostatním. Sharing is caring.“

0 Comments

Submit a Comment

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *